Wednesday, April 9, 2008

ခရီးသြားသူ၏ စာအုပ္(၁)


(၁)
ကြ်ႏု္ပ္ ဘဝတေလွ်ာက္ တကၠသိုလ္တက္ေနစဥ္မွအစ ႏိုင္ငံရပ္ၿခားသို႕သြားကာ ေရၾကည္ရာ ၿမက္ႏုရာသို႕ ေရႊ႕ေၿပာင္း ေနထိုင္ေနရသည္က မ်ားသည္။ သို႕ႏွင္႕ အတူ ခရီးသြားေလ႕ သြားဖန္ရွိသည္က တစ္ေၾကာင္း ေနရာေဒသ မ်ိဳးစံု၊ တိုင္းတပါးတို႕၏ ယဥ္ေက်းမႈ အႏုပညာ ဘာသာစကား တို႕ကို ထဲထဲဝင္ဝင္ ရင္းႏွီးေလ႕လာခြင္႕ အခြင္႕ထူးတစ္ရပ္ ရရွိခဲ႕ပါသည္။

ၿမန္မာ စာလံုး ဝိုင္းဝိုင္းစက္စက္ ကေလးမ်ားအား ပံုႏွိတ္စာအုပ္ေပၚတြင္ ၿမင္ေတြ႕ ဖတ္ရႈ႕ရသည္႕ အရသာကို ခံုမင္ႏွစ္သက္ေသာ ကြ်ႏု္ပ္ အတြက္ ခရီးသြားၿခင္းသည္ ထိုေလ႕လာမွတ္ရႈ႕ခဲ႕ေသာ စာလံုးေလးမ်ားအား မိမိေရာက္သည္႕ ေနရာတိုင္းတြင္ ၿပန္လည္ အသက္ဝင္ေစလ်က္ ေနရာေဒသ၊ အေဆာက္အဦး၊ ဘာသာစကားတို႕ကို အစီအရီ ၿပန္လည္ အညႊန္းတတ္ကာ စိတ္ကူး ဗဟုသုတႏွင္႕ လက္ေတြ႕ၿမင္ကြင္းတို႕အား ပံုေဖၚရသၿဖင္႕ ၾကည္ႏူးပီတီၿဖစ္ၿခင္း အရသာကို ၿမိန္ေရ ရွက္ေရ ခံစားရပါေတာ႕သည္။

စာဖတ္ၿခင္း အႏုပညာသည္ ကြ်ႏု္ပ္ ဘဝရပ္တည္ေရးအတြက္ မရွိမၿဖစ္လိုအပ္ေသာ ေန႕စဥ္ စားသံုးရသည္႕ အစားအစာႏွင္႕ ေသာက္သံုးရသည္႕ ေရကဲ႕သို႕ တန္းတူ အေရးၾကီးလွပါသည္။ အလြန္ၾကီးက်ယ္ ခန္းနားေသာ စာေရးဆရာမ်ား ႏွင္႕ ၾကီးက်ယ္ ခန္းနားမႈ မရွိေသာ စာေရးဆရာမ်ား၏ စာအုပ္မ်ားကို ဖတ္ရႈ႕ရၿခင္းသည္ ထို႕သူတို႕ႏွင္႕ စကားစၿမည္ ေၿပာဆိုရသလိုပင္။

ညစ္ေညာ္ ေဟာင္းႏြမ္း၍ ဝါၾကင္႕ၾကင္႕ အေရာင္သမ္းကာ ပိုးဥမ်ား၊ ၿခမ်ား စားလ်က္ ေၾကြက်လႈမတတ္ စာအုပ္အေပာာင္း အၿမွင္းမ်ားမွ အနံအသက္မ်ားသည္ ကြ်ႏု္ပ္အတြက္ ၿပင္သစ္ၿပည္လုပ္ ေရေမြးအနံ႕ထက္ ပိုမို ေမႊးၾကိဳင္လွပါသည္။ စာရြက္မ်ားကို ႏုႏုရြရြ ယုယုယယ တရြက္ၿခင္းလွန္ကာ ထူးၿခား ဆန္းၿပား၍ က်စ္လစ္သိပ္သည္းေသာ စကားလံုးေလးမ်ားကို တစ္လံုးၿခင္း တေရြ႕ေရြ႕ ဖတ္ရင္း ရင္ခုန္ရသည္မွာလည္း ပီတိၿဖစ္စရာပင္။

သို႕ရာတြင္ ကြ်ႏု္ပ္၏ သာလြန္ၿပင္းၿပေသာ အတၱသည္ ကိုယ္ဖတ္သည္႕ စာအုပ္အား အပုိင္ရမွ ဖတ္မည္ဆိုသည္႕ အတြက္ ငယ္စဥ္အခါ ေက်ာင္းသားဘဝ ပိုက္ဆံမရွာတတ္ေသးသည္႕ အရြယ္တြင္ စာအုပ္ဝယ္ရသည္႕အတြက္ စားစရာမရွိ အငတ္ေဘးၾကံဳရသည္႕ အခါမ်ားလည္း မနည္းလွေခ်။

လူဆိုသည္က စာဖတ္လာသည္႕ သက္တမ္းရင္႕က်က္ မ်ားၿပားလာသည္ႏွင္႕ အမွ် စာေရးခ်င္လာေလ႕ရွိသည္။ ထို႕အတူ မိမိခံစား သိရွိနားလည္လာေသာ အရာမ်ားကို လည္း စကားလံုးမ်ား အသြင္ ကူးေၿပာင္း၍ စာေပ အႏုပညာ တစ္ခုကို ဖန္တီးခ်င္လာသည္။

(၂)
ဤသုိ႕ၿဖင္႕ ခရီးသြားၿခင္းမွ ရရွိလာေသာ ဗဟုသုတမ်ား၊ ထိုဘဝခရီးလမ္း တေလွ်ာက္္ ၿဖတ္သန္းလာခဲ႕ရေသာ ရယ္ရႊင္ဖြယ္ ေပ်ာ္စရာမ်ား၊ ငိုေၾကြးဖြယ္ နာက်င္ၿခင္းမ်ား၊ လြမ္းေမာဖြယ္ အေဆြးေသာကမ်ား၊ ဆြတ္ပ်ံ႕ဖြယ္ ၾကည္ႏူးမႈမ်ား ၿဖင္႕ တည္ေဆာက္ထားေသာ ကြ်ႏု္ပ္အတြက္ မွတ္တမ္း မွတ္ရာ ဖတ္စရာ တစ္ခု အေနၿဖင္႕ ေရးသား အံုးမည္ဟု စဥ္းစား ၾကံဆမိသည္။

ခရီးတစ္ခု သြားၿခင္းသည္ စာအုပ္ တစ္ေထာင္ ဖတ္သည္ႏွင္႕ ညီမွ်သည္ဟု အထက္တန္းေက်ာင္းသားဘဝ ပထဝီ သင္သည္႕ ဆရာက ေၿပာခဲ႕ဖူးပါသည္။ သို႕ရာတြင္ ကြ်ႏု္ပ္သြားခဲ႕ေသာ ခရီးမ်ားအေၾကာင္းကို ၿပန္ေၿပာင္းေၿပာၿပရန္ စာအုပ္ တစ္ေထာင္မွ် မေရးႏိုင္ပါ။ သို႕ေသာ္ တတ္ႏိုင္သေလာက္ အက်ိဳးမ်ား၊ အမ်ားသူငွာ မွီးၿငမ္းႏိုင္ရန္ ေရးသား ေဖာ္ၿပပါမည္။

ခရီးသြားၿခင္းသည္ အၿမင္ကို က်ယ္ေစလ်က္ အေတြးကို ရွင္းေစပါသည္။ ႏြားေၿခရာခြက္ထဲမွ ဖားသူငယ္ကဲ႕သို႕ေသာ က်င္းေၿမာင္းသည္႕ အေတြးအၿမင္ကို ကြယ္ေၿပာက္ေစလ်က္ လူအမ်ိဳးမ်ိဳး အေထြေထြ၏ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘာသာစကား၊ စာေပ၊ အႏုပညာ၊ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈ ဘာသာတရားတို႕ၿခားနားစြာ ကမၻာေပၚတြင္ ၿဖစ္တည္ေနသည္ကို လူသားဆန္ဆန္ လူသားထဲက လူသားတစ္ေယာက္ အၿဖစ္ ၿမင္ေစပါသည္။

သုိ႕တည္းအတြက္ ၾကံဳၾကိဳက္လွ်င္ ၾကံဳၾကိဳက္သလို အေပါင္းအသင္း မိတ္ေဆြမ်ားကို၄င္း၊ ႏိုင္ငံၿခားသို႕ တိုးတက္ရာ တိုးတက္ေၾကာင္း အခြင္႕အလမ္းလာေရာက္ရွာေဖြရန္ ခ်ဥ္းကပ္လာၾကေသာ လူငယ္မ်ားကို၄င္း သင္႕ေတာ္ေသာ အၾကံညာဏ္ကို ေပးစြမ္းႏိူင္ခဲ႕ပါသည္။

ကြ်ႏု္ပ္ မေလးရွားႏိုင္ငံသို႕ သြားေရာက္စဥ္အတြင္း ေလ႕လာ မွတ္တမ္းတင္ခဲ႕သမွ်ကို အစၿပဳ၍ လူအမ်ား ဗဟုသုတ ရေစရန္ အလို႕ငွာ ၿပန္လည္း ေဖာက္သည္ခ် ေဝမွ်ပါမည္။ တကယ္ေတာ႕ ကြ်ႏု္ပ္တို႕ ၿမန္မာမ်ား သည္ ဟုိးအရင္ ေရွးအခါကတည္းက တရပ္တေက်းသို႕ ခရီးသြားကာ အိမ္ယာထူေထာင္ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား ဖလွယ္ေလ႕ရွိခဲ႕ၾကသည္။

မေလးရွားႏိုင္ငံသို႕ ေရလမ္း၊ကုန္းလမ္း၊ ေလေၾကာင္းလမ္းမ်ား ၿဖင္႕ ဝင္ေရာက္ ၍ရသည္။ ၿမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ားအတြက္ မေလးရွားဗီဇာရွိထားရန္ လိုအပ္သလို၊ မိမိ၏ ပတ္စပို႕သက္တမ္းမွာလည္း အနည္းဆံုး ေၿခာက္လခန္႕ ရွိထားရန္ လိုအပ္သည္။

(၃)
(စကားမစပ္ ၿမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပတ္စပို႕ သက္တမ္းတိုးသည္႕ နည္းစနစ္သည္ အလြန္ပင္ မွားယြင္းေနသည္။ သက္ဆိုင္ရာမွ အေသအခ်ာ ေလ႕လာ ၍ၿပဳၿပင္ဖို႕ လိုအပ္ပါသည္။ ဥပမာ ပတ္စပို႕သက္တမ္း ငါးလခန္႕သာ ရွိသည္႕ လူတစ္ေသာက္ သက္တမ္း တိုးမည္ ဆိုပါက သက္တမ္းအသစ္သည္ ထုိငါးလကုန္ဆံုးမည္႕ ေန႕စြဲမွ စတင္ တိုးလိုက္သည္ မဟုတ္ပဲ သက္တန္းတိုးရန္ ေလွ်ာက္သည္ ေန႕စြဲမွ စတင္ တိုးေပးလိုက္သည္။ ထိုသည္႕အတြက္ ပတ္စပို႕သက္တမ္း ငါးလခန္႕ နစ္နာ ဆံုရႈံးသြားရပါသည္။ စည္းစနစ္မ်ား နည္းပညာမ်ားသံုးလ်က္ အေသအခ်ာ ၿပဳၿပင္လွ်င္ ရႏိုင္ပါသည္။ စကားခ်ပ္)

မေလးရွားႏိုင္ငံ ပီနန္၊ လန္ကာဝီ စသည္႕ ဆိပ္ကမ္းၿမိဳ႕မ်ား သို႕ ေရလမ္းၿဖင္႕ကူး၍လာလို႕ ရသလို႕ ကြာလမ္လာပူ ႏိုင္ငံတကာေလဆိပ္သို႕ ေလယာဥ္ခရီးၿဖင္႕ သြား၍လည္း ရသည္။ ထိုင္းႏိုင္ငံ မွတဆင္႕ မီးရထား စီးလ်က္ မေလးရွား ႏိုင္ငံ တေလွ်ာက္ ၿဖတ္ကာ စင္ကာပူႏိုင္ငံအထိ သြား၍လည္း ရေသးသည္။

ကြ်ႏု္ပ္ စင္ကာပူႏိုင္ငံအတြင္း ေနထိုင္စဥ္ကာက၌ စင္ကာပူမွေန၍ ဘတ္စ္ကားၿဖင္႕ ပီနန္ႏိုင္ငံသို႕ သြားပါသည္။ တစ္ညလံုး စီးသြားရေသာ ခရီးၿဖစ္ကာ ကားခ စင္ကာပူ ၄၄-ေဒၚလာအထိ ေပးရပါသည္။ သာမန္ ခရီးသြားနည္းသည္႕ ရက္မ်ားတြင္ ပိုမိုေစ်းနည္းပါလိမ္႕မည္။

စင္ကာပူတြင္ ဘတ္စ္ကား လက္မွတ္ေရာင္းသည္ ဆိုင္မ်ား အမ်ားအၿပားရွိပါသည္။ Golden Mile သို႕မဟုတ္ China Town ရွိ Peoples' Park Complex တြင္ လက္မွတ္မ်ား ဝယ္ယူရရွိႏုိင္ပါသည္။

မေလးရွားသို႕ သြားေသာ ဘတ္စ္ကားမ်ား၏ ထိုင္ခံုမ်ားသည္ အလြန္က်ယ္ၿပန္႕ကာ သက္ေတာင္႕သက္သာရွိလွပါသည္။ မိမိဝယ္ယူေသာ လက္မွတ္ အေရာင္းဆိုင္ travel agent ေပၚမူတည္ ၍ ခရီးအဆံုး ပီနန္ၿမိဳ႕ မည္႕သည္႕ ေနရာတြင္ ရပ္မည္နည္းဟု ေမးၿမန္းဖို႕ လိုအပ္ပါသည္။

ကြ်ႏု္ုပ္သြားစဥ္က Transtar Travel Agency မွ ဘတ္စ္ကားၿဖင္႕ သြားသည္႕ အတြက္ စင္ကာပူ လာဗန္းဒါး (Lavender) MRT မွ ည ၉-နာရီတြင္ ထြက္ေသာ ဘတ္စ္စကားသည္ ေနာက္တေန႕ မနက္ ၈-နာရီခန္႕တြင္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွ အရွည္လ်ားဆံုးေသာ ပီနန္ တံတားကို ၿဖတ္ကာ ၉-နာရီခန္႕တြင္ ပီနန္ၿမိဳ႕ ဆန္ဂိုင္(အိ) နီ႕ဘြန္ ဘတ္စ္ တာမင္နယ္လ္(Sungai Nibong Bus Terminal) တြင္ ရပ္ပါသည္။

(၄)
ကားမထြက္ခင္ မိမိတြင္ ပါရွိေသာ အထုပ္မ်ားကို ကားဝမ္းဗိုက္အိမ္အထဲ အလ်င္းသင္႕သလို႕ အၿခားလူအမ်ား၏ အထုပ္မ်ားႏွင္႕ ေရာေႏွာလ်က္ မိမိဘာသာ စီရီထည္႕ထားရပါသည္။ ကားထြက္သည္ပင္ ညိမ္႕ညိမ္႕ေညာေညာရွိလွသည္။ က်ယ္က်ယ္ဝန္းဝန္းလည္း ရွိလွသည္႕ အၿပင္ အေအးဒဏ္မခံႏိုင္၍ လိုအပ္လွ်င္ မိမိတို႕ ထိုင္သည္႕ ေနရာ အေပၚတည္႕တည္႕ရွိ အေအးဓာတ္ေပးထားေသာ အေပါက္ကို ပိတ္လိုက္လို႕ ရသည္။ သို႕တည္းမဟုတ္ မြန္းက်ပ္ မေနေစရန္ ခပ္ဟဟ အေပါက္ကေလး ဖြင္႕ထားလို႕လည္းရသည္။

စင္ကာပူႏိူင္ငံ လာဗန္းဒါး(Lavender) MRT မွ ထြက္သည္ပင္ ဆိပ္ကမ္း ၿမင္ကြင္းမ်ားကို ၿဖန္သန္းလ်က္ တစ္နာရီေက်ာ္ေက်ာ္ခန္႕ ေမာင္းၿပီးသြားၿပီးသည္႕ေနာက္ စင္ကာပူ၊မေလးရွား နယ္စပ္သို႕ ေရာက္ပါသည္။

စင္ကာပူႏုိင္ငံ နယ္စပ္မွ အထြက္တြင္ ကားေပၚမွ ဆင္းရကာ စင္ကာပူ လူဝင္မႈၾကီးၾကပ္ေရး အေဆာက္အဦးထဲသို႕ လမ္းေလွ်ာက္ၿဖတ္သန္းလ်က္ စင္ကာပူမွ ထြက္ခြာသြားေၾကာင္း ပတ္စပို႕တြင္ တံဆိပ္မ်ား ထု၊ ေၿခလက္ အေညာင္းဆန္႕ ကိုယ္လက္ သန္႕စင္လ်က္ တစ္ဆယ္႕ငါးမိနစ္ခန္႕အၾကာတြင္ အသင္႕ ေစာင္႕ေနေသာ ကားေပၚသို႕ ၿပန္တက္ကာ စင္ကာပူေၿမမွ လံုလံုလ်ားလ်ားထြက္ခြာရသည္။

ထိုသို႕ စက္ကာပူေၿမမွအထြက္ ကြမ္းတညက္ မရွိတရွိတြင္ပင္ မေလးရွားေၿမေပၚသို႕ စတင္ခ်ဥ္းႏွင္း ဝင္ေရာက္လာကာ မေလးရွားႏိုင္ငံ လူဝင္မႈၾကီးၾကပ္ေရးကို ၿဖတ္သန္းဖို႕အတြက္ ကားေပၚမွာ ဆင္းရၿပန္သည္။ သည္အၾကိမ္တြင္ ကားဝမ္းဗိုက္ထဲတြင္ ထည္႕ထားေသာ မိမိတို႕ အထုပ္အထည္မ်ားကိုပါ တပါတည္း ယူေဆာင္သြားရသည္။ ၾကံဳလ်င္ ၾကံဳသလို မေလးရွား လူဝင္မႈၾကီးၾကပ္ေရးမွ စစ္ေဆးမည္ထင္ပါသည္။

မေလးရွားႏိုင္ငံသို႕ အဝင္တြင္ ပါလာေသာ မေလးရွားဗီဇာႏွင္႕ ပါတ္စပို႕ကို ၿပရပါသည္။ လည္ပတ္ရန္အတြက္ ၁၄-ရက္ခန္႕ ဝင္ခြင္႕ တံဆိပ္တံုးကို ထုေပးပါသည္။ ထိုမေလးရွား လူဝင္မႈၾကီးၾကပ္ေရးကို ၿဖတ္သန္းၿပီးပါက အသင္႕ေစာင္႕ေနေသာ ဆိုင္ရာ ဆိုင္ရာ ဘတ္စ္ကားအေပၚသို႕ တက္ကာ ပီနန္ခရီးစဥ္ကို ဆက္ပါေတာ႕သည္။

လမ္းတြင္ ကိုယ္လက္ သန္႕စင္ရန္၊ အေညာင္းဆန္႕ရန္ ႏွစ္ၾကိမ္ခန္႕ ရပ္နားေပးပါသည္။ စင္ကာပူ ၿမိဳ႕ၿပ အေဆာက္အဦးမ်ား (Concrete Jungle) မွ လြန္ေၿမာက္လ်က္ ၿမင္ကြင္းက်ယ္မ်ား၊ လူေနအိမ္ေၿခ ပုပု ေသးေသးမ်ား၊ ရံဖန္ရံခါ မည္းေမွာင္ေနေသာ လူေနအိမ္မ်ားကို မေလးရွား ႏိုင္ငံ၏ နယ္ၿမိဳ႔ေလးမ်ားတြင္ စတင္ၿမင္ေတြ႕ရပါေတာ႕သည္။

(၅)
တကယ္ေတာ႕ ဟုိအရင္ကနဦး ခရစ္သကၱရာဇ္ ၁၈၀၀-ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္း ဝန္းက်င္ခန္႕တြင္ ၿမန္မာအမ်ား အၿပားသည္ မေလးရွားႏိုင္ငံ ပီနန္ၿမိဳ႕သို႕ ဝင္ေရာက္ အေၿခခ် ေနထိုင္ခဲ႕ၾကသည္။

အမ်ားစုသည္ ငါးဖမ္းသမားမ်ား ၿဖစ္ၾကကာ ငါးဖမ္းေလွမ်ား ၿဖင္႕ ဝင္ေရာက္ နယ္ခ်ဲ႕ ေနထိုင္ၾကသည္။ ၿမန္မာ အမ်ားစုသည္ ပုေလာတီကပ္ (Pulau Tikus) ရွိ ဗမာရြာ (Burmese Village) တြင္ စုရုံး ေနထိုင္ခဲ႕ၾကသည္။ ထို႕အၿပင္ ကမ္းရိုးတန္း တေလွ်ာက္တြင္လည္း ငါးဖမ္း အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းၿခင္းၿဖင္႕ အေၿခခ် ေနထိုင္ၾကေသးသည္။

ယေန႕ လက္ရွိ ပီနန္ ဗုဒၶဘာသာ ၿမန္မာဘုန္ၾကီးေက်ာင္းဝင္းသည္ ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၀၃-ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လ ၁ရက္ေန႕တြင္ စတင္ တည္ေထာင္ခဲ႕သည္။ ေဂ်ာ႕ေလတြန္(George Layton) ဆိုသူထံမွ ညိဳညာ ပိတံုး(Nonia Betong) ဆိုသည္႕ အမ်ိဳးသမီးက စပိန္ေဒၚလာ ၃၉၀ ၿဖင္႕ ဝယ္ယူခဲ႕သည္။ ေက်ာင္းေတာ္ကို တည္ေထာင္စက နႏၵီ မိုးလား(Nanday Moloh Temple) ေက်ာင္းဟု ေခၚတြင္ခဲ႕သည္။ညိုညာ ပိတံုး(Nonia Betong), ညိုညာ မီးရပ္(Nonia Meerut), ညိုညာ ကိုလား(Nonia Koloh) ႏွင္႕ ညိုညာ ဘူလန္(Nonia Bulan) ဆိုသည္႕ အမ်ိဳးသမီးေလးဦးမွ စုေပါင္း ၍ တည္ေထာင္ ကိုးကြယ္ခဲ႕ၾကသည္။

ထို႕ေနာက္ ၿမန္မာမ်ားသည္ တစစ မ်ားၿပားလာၿပီး ထိုင္ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားႏွင္႕ အတူ ပိုမိုၾကီးမားေသာ ေက်ာင္းေဆာက္လုပ္ရန္ႏွင္႕ သင္ခ်ိဳင္းေၿမေဆာက္လုပ္ရန္ အတြက္ အဂၤလန္ ဗစ္တိုးရီးရား ဘုရင္မၾကီးထံ စာေရး အသနားခံစာ တင္ခဲ႕ၾကသည္။ ထို႕ေနာက္ ဘုရင္မၾကီးသည္ အေရွ႕အိႏိၵယကုပၸဏီမွ တဆင္႕ ၿမန္မာႏွင္႕ ထိုင္း ပူေပါင္း၍ ပိုမို ၾကီးမားေသာ ေက်ာင္း တည္ေဆာက္ခြင္႕ ၿပဳခဲ႕သည္။

ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၄၅-ခုႏွစ္အတြင္း ၿမန္မာဘုန္းၾကီးေက်ာင္းအား ထိန္းသိမ္းေစာက္ေရွာက္ ရသူမ်ားမွာ ႏြန္းေမ(Nong May) ႏွင္႕ ဘြန္ခန္း(Bon Khan) တို႕ ၿဖစ္ၾကသည္။ ထိုသူတို႕ ကြယ္လြန္သြားသည္႕ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ၿမန္မာလူမ်ိဳး ကိုေပါင္း(Koo Pao)၊ ဘိုးအို(Poh Oh) ႏွင္႕ ခ်န္ဂရစ္(Changerig) ဆိုသူ သံုးဦးအား ခန္႕အပ္ခဲ႕သည္။

ထို႕ေနာက္ ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၄၈-ခုႏွစ္တြင္ ပီနန္ တရားရုံးမွ ေမာင္ဖိုးမင္း၊ ေမာင္ေရႊနီႏွင္႕ ေမာင္ေရႊဒံုး တို႕အား ဘုရားေက်ာင္းကို ထိန္းသိမ္း ေစာင္႕ေရွာက္ရန္အတြက္ ခန္႕အပ္ခဲ႕သည္။

(၆)
ထို ပီနန္မွ ၿမန္မာ ေက်ာင္းထိုင္ ဆရာေတာ္အစဥ္အဆက္မွာ
- ဆရာေတာ္ ဦးနႏၵမာလာ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၀၃-၁၈၄၂)
- ဆရာေတာ္ ဦးသုတိ(ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၄၂-၁၈၆၅)
- ဆရာေတာ္ ဦးပဥၥာရ(ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၆၅-၁၈၉၇)
- ဆရာေတာ္ ဦးညာနဝါစ(ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၉၇-၁၉၂၂)
- ဆရာေတာ္ ဦးဇာဂရ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၂၂-၁၉၅၇)
- ဆရာေတာ္ ဦးသီမာလ(ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၅၇-၁၉၇၂)
- ဆရာေတာ္ ဦးပါရနဝါစ(၁၉၇၂-လက္ရွိ)

ပီနန္ရွိ ၿမန္မာမ်ား သည္ ဗုဒၶဘာသာကို အထူးသက္ဝင္ ယံုၾကည္ ၾကသူမ်ား လည္း ၿဖစ္ၾကသည္။ ထိုစဥ္ အခါက ၿမန္မာမ်ားသည္ ကုန္ပစၥည္းမ်ား လဲလွယ္ၿခင္းၿဖင္႕ ကုန္ကူသည္႕ လုပ္ငန္းမ်ားကို လုပ္ကိုင္ၾကသည္။ ထို႕အၿပင္ အခ်ိဳ႕သည္ ေဆးလိပ္ခံု၊ သနပ္ဖက္ပြဲရုံ ပိုင္ရွင္မ်ားလည္းၿဖစ္ၾကသည္။

ပညာတတ္ၿမန္မာမ်ားသည္ အစိုးရ႒ာနမ်ားတြင္ ဝင္ေရာက္ လုပ္ကိုင္ၾကကာ ေၿမတိုင္းအရာရွိမ်ား၊ မီးရထား ရုံပိုင္မ်ား၊ စာေရး စာခ်ီမ်ားလည္း ၿဖစ္ၾကသည္။ ဆရာဝန္မ်ား လည္း ပါဝင္ၾကသည္။

ပီနန္ရွိ ၿမန္မာ ေဆးလိပ္ခံုလုပ္ငန္းကို စင္ေရာ္က်ံဳး(Sin Yew Kyong) ဆိုသူက စတင္၍ ခရစ္ႏွစ္ ၁၈၉၀-ႏွစ္ မွ ၁၉၆၁-ခုႏွစ္ အထိ အစပ်ိဳး လုပ္ကိုင္ခဲ႕သည္။ ပီနန္သို႕ အသက္ တစ္ဆယ္႕ေၿခာက္ႏွစ္ အရြယ္တြင္ ၿမန္မာၿပည္မွ ေရာက္ရွိကာ ေဆးလိပ္ခံုလုပ္ငန္းကို အမွတ္ ၈၊ တာဗြိဳင္းလမ္း(Tavoy Road)၊ ပီနန္ တြင္တည္ေထာင္ခဲ႕သည္။

ထိုေဆးလိပ္ကုပၸဏီမွွ ၁၉၃၀-ခုႏွစ္ဝန္းက်င္တြင္ ၿမန္မာ ေဆးလိပ္သမ အေယာက္ သံုးရာနီးပါး ခန္႕အပ္ အလုပ္ေပးခဲ႕သည္။ ထို႕ေနာက္ စင္ေရာ္က်ံဳးသည္ သူ၏ ေဆးလိပ္အေရာင္းဆိုင္ကို အမွတ္ ၂၂၊ ပရမ္ဂ်င္ လိန္း၊ ပီနန္ (22, Prangin Lane, Penang) သို႕ ေၿပာင္းေရႊ႕ဖြင္႕လွစ္လ်က္၊ ေဆးလိပ္ လိပ္သည္႕ ရုံကို အမွတ္ ၁၉၊ အီစတန္ လမ္း၊ တိုင္ပင္း၊ ပီရက္ (19, Eastern Road, Taiping, Perak) သို႕ ေၿပာင္းေရႊ႕ခဲ႕သည္။ ထိုေဆးလိပ္ရုံကို စင္ေရာ္က်ံဳး၏ သားႏွစ္ေယာက္ၿဖစ္သူ စင္ေဟာ္လံုး(Sin Hock Leong) ႏွင္႕ စင္တိုင္ဟို(Sin Tien Ho) တို႕က ဦးစီးခဲ႕သည္။

(၇)
ေဆးလိပ္ခံုလုပ္ငန္းတြင္ လုပ္ကိုင္ေနၾကေသာ ၿမန္မာမိန္းကေလးအမ်ားစုသည္ တရုတ္လူမ်ိဳးအေၿခခ် ဝင္ေရာက္လာၾကသူမ်ားႏွင္႕ အိမ္ေထာက္ရက္သား က် သြားၾကေလ႕ရွိသည္။ ထိုကဲ႕သို လူမ်ိဳးၿခားမ်ား ႏွင္႕ အိမ္ေထာင္က်ၾကရၿခင္းၿဖင္႕ ပီနန္ရွိ ၿမန္မာမ်ားသည္ အၿခားလူမ်ိဳးစုမ်ား ႏွင္႕ ေပါင္းစည္း သြားၾကသည္။

ေအာက္ပါ အေၾကာင္းအရာမ်ားသည္ ပီနန္ရွိ ဒါတိုေမရီ ေဂ် ရစ္ခ်ီ(Dato’ Mary J. Ritchie) ဆုိသူ၏ ေၿပာၾကားခ်က္မ်ားၿဖစ္ပါသည္။ အလ်င္းသင္႕ သလို႕ ၿမန္မာ ၿပန္ဆိုၿပထားပါသည္။

ကြ်န္ေတာ္႕ အဖြား မညိဳ(၁၈၄၀-၁၉၂၁) က ၿမန္မာၿပည္ကေန ပီနန္ကို လာခဲ႕တာပါ။ ၿပီးေတာ႕ ဒီပီနန္မွာပဲ ေက်ာက္မ်က္ရတနာ လုပ္ငန္းကို လုပ္ကိုင္ခဲ႕တယ္။ ကြ်န္ေတာ္႕ အေဖ ေမာင္ေရႊဒံုး က ကုန္သည္ပါ။ ဘယေဆးဝါးနဲ႕ စက္ဘီးေရာင္းတဲ႕ လုပ္ငန္းကို လုပ္ခဲ႕တယ္။ သူဟာ ေတးဂီတကို အလြန္တရာ ၿမတ္ႏိူးၿပီးေတာ႕ လူမႈေရးလုပ္ငန္းေတြမွာလဲ တက္တက္ၾကြၾကြပါဝင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ႕ေသးတယ္။ ကြ်န္ေတာ္႕ အေမ မက္ အစ္ ခ်န္ရတ္ဗီရုတ္(Meh Itt Chanradvirode) ကေတာ႕ ထိုင္းႏိုင္ငံ ဗူးခက္(Phuket) သူပါ။ သူမဟာ ရုိးရာ ေဆးဝါးနဲ႕ ေဆးကုသၿခင္း လုပ္ငန္းေတြကို အလြန္တက္ၾကြစြာ လုပ္ေဆာင္ခဲ႕တယ္။ ကြ်န္ေတာ္႕ မွာ ေမာင္ႏွမ ေမြးခ်င္း ဆယ္ေယာက္ရွိခဲ႕တယ္။ ညီအစ္ကို ခုနစ္ေယာက္၊ ႏွမနဲ႕အစ္မ မိန္းကေလး သံုးေယာက္ရွိတယ္။ ကြ်န္ေတာ္႕ အစ္မအၾကီးဆံုးက မစန္းရင္လို႕ ေခၚတယ္။ အစ္ကို အၾကီးဆံုးကေတာ႕ ေမာင္ေဆာင္းစန္ လို႕ ေခၚတယ္။ ကြ်န္ေတာ႕ ဦးေလး ေမာင္ေရႊတီ ကေတာ႕ ေၿမတိုင္းစာေရးပါ။ သူကေတာ႕ အလုပ္ကအနားယူၿပီး တိုင္ပင္(Taiping) မွာ ေနပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္႕ အေဒၚကေတာ႕ မယ္မိပါ။

ပီနန္သို႕ အဝင္ မနက္ေဝလီေဝလင္း အခ်ိန္၊ အလင္းမိွန္မိွန္ၿပၿပကုိ ကားေပၚမွာ ဝိုးတဝါးအိပ္ေပ်ာ္ရင္း မသိလိုက္ မသိဘာသာ လြန္ေၿမာက္ခဲ႕သည္။ ပီနန္တံတားကို ၿဖတ္ေတာ႕ မနက္ ခ်င္းခ်င္းလင္းလို႕ အရာရာအားလံုး ထင္းထင္းၿမင္ေနရၿပီ။ အခ်ိန္ၾကည္႕လိုက္ေတာ႕ မနက္ ၈-နာရီ ေက်ာ္ေက်ာ္ခန္႕။


ကိုးကားခ်က္မ်ားအား ကြ်ႏု္ပ္၏ ခရီးသြားစာအုပ္ အဆံုးတြင္ ထည္႕ေပးပါမည္။